مدارس تيزهوشان چه مدارسي هستند و تيزهوش كيست؟
نوشته شده توسط : sanahosaini

مدارس تيزهوشان چه مدارسي هستند و تيزهوش كيست؟

مدارس تيزهوشان به چه معناست؟ تيزهوش به چه كسي مي گويند؟ چرا ما علاقه منديم بچه هاي خود در ثبت نام آزمون مدارس تيزهوشان 98-99 امتحان كنيم؟ ديدگاه جامعه نسبت به تيزهوشان چگونه است؟ آيا واقعا تفاوت هايي در ميان مدارس عادي با تيزهوشان مشاهده مي شود؟ ليست مدارس تيزهوشان تهران (دخترانه و پسرانه) و ....

براي رسيدن به جواب اين سوالات در اينجا مطالعاتي داشته باشيم بد نيست؛ چرا كه با مطالعه اين مباحث، دغدغه هاي خيلي از خوانواده ها حل شده و مي توان در اين مورد به اندازه كافي اطلاعات جامع و كامل دست يافت.

تيزهوش چه كسي است؟

براي تعريف كلمه تيزهوش مي توان گفت كه تيزهوشي به صورت هوش عمومي بالا، توانايي درحيطه تحصيلي خاص وارتباط بين توانايي و خلاقيت بالا تعريف مي شود. كودكان تيزهوش اكثرا شناخته نمي شوند.

[caption id="attachment_1292" align="alignnone" width="300"]مدارس تيزهوشان مدارس تيزهوشان[/caption]

خصوصيات بارز دانش آموزان تيزهوشان

  • نسبت به يادگيري هميشه حريص مي باشند و مفاهيم پيچيده و جزييات را با سرعت بيشتري جذب مي كنند.
  • اعتماد به نفس بسيار بالايي دارند.
  • داراي روحيه تعاون و همكاري با ديگران در زمينه هاي مختلف بوده و بسيار مسووليت پذيريند.
  • منضبط هستند و به ارزش هاي اخلاقي و معنوي نيز پايبندند.
  • قدرت استدلال بالايي دارند و دستورهاي آمرانه را بدون بازنگري مجدد نمي پذيرند و...

متاسفانه با وجودي كه تعداد كودكاني  كه تيزهوش خوانده مي شوند زياد نيست، اما عده اي كه تحت  عنوان تيزهوش خوانده مي شوند به خاطر وجوه تربيتي و آموزشي نادرست و غلط ، به صورت تك بعدي پرورش مي يابند.

 از چه سني بايد شروع به آموزش تيزهوشان كرد؟

به طور معمول مي توان گفت كه كودكان تيزهوش را يك سال زودتر از سن شروع آموزش رسمي يعني ۶ سالگي آموزش داد.  خيلي از والدين كودكان تيزهوش ترجيح مي دهند، فرزندان خود را در منزل آموزش دهند و او را تنها براي امتحانات پايان سال به مدرسه بفرستند و چون مطمئنا كه فرزندشان از اين آزمون ها سربلند بيرون مي آيند تصور بر اين است كه اين شيوه آموزش مناسب است، اما دكتر عبدالله شفيع آبادي ـ روانشناس ـ به طور قاطع آموزش صرف كودكان تيزهوش در منزل را رد كرده و مي گويد: اين شيوه آموزش را به هيچ وجه توصيه نمي كنم چون  مدرسه يك محيط رسمي براي آموزش و تربيت كودكان است كه هر فرد بنا بر توانمندي شخصي خود از امكانات اين محيط رسمي استفاده مي نمايد.

كودكان تيزهوش براي آموزش به مكان و نظام مخصوصي نياز دارند. معلمان اين افراد هم بايد به نوعي باهوش و خلاق تر از ساير همكاران خود باشند تا به دليل  سوالات بچه هاي تيزهوش مات و مبهوت نمانند. مگر جز اين است كه  كودكان تيزهوش بايد در جامعه زندگي كنند پس آموزش در بين ساير افراد، راه و روش و طريقه تعامل با ديگران را  به او مي آموزد. انتظارات كودكان تيزهوش از جامعه بالاست و به همين نسبت جامعه هم از آنان انتظارات بالايي دارد به همين دليل است كه  اگر در خانه و نزد والدين آموزش ببينند بسياري از مهارت ها و آموزش ها  را فرا نمي گيرد.

ديدگاه مشاوران در باب تيزهوشان

نسرين صفري ـ مشاور تحصيلي و كارشناس ارشد علوم تربيتي مي گويد: متاسفانه   رسانه هاي جمعي و مطبوعات از طريق  مصاحبه با نخبگان افراد را بزرگ نشان داده  و آنان را به عنوان الگو به مردم معرفي مي كنند، در حالي كه اين افراد واقعاً نخبه و خاص نيستند چون دچار رشد نامتوازن شخصيتي شده اند.

اين مشاور به اين موضوع هم اشاره مي كند كه  بسياري از دانش آموزان در دبيرستان ها تيزهوش هستند ولي شناسايي آنان دشوار است، در ادامه مي گويد: تيزهوشي و نخبه بودن فقط به نمره ۲۰ گرفتن و در فيزيك و شيمي و رياضي بهترين بودن نيست، يك دانش آموز نخبه بايد هوش  اجتماعي بالايي هم داشته باشد، قدرت رهبري كردن، قدرت كلامي، قدرت استدلال، علاقه به كتاب و ساير منابع اطلاعاتي، قدرت ارتباط با جمع و قدرت نفوذ در ديگران در بسياري از تيزهوشان وجود دارد، اما متاسفانه در خيلي از خانواده ها، پدر و مادرها به اين ويژگي ها توجه ندارند و با تاكيد  داشتن بر نمره،  فرزندانشان را تك بعدي تربيت مي كنند.

 با كودك تيزهوش مان چه كار كنيم؟(مدارس تيزهوشان)

هر چند اكثرا هوش كودكان و نوجوانان با ميزان موفقيت آنان در آزمون هاي هوش سنجيده مي شود و از اين طريق بسياري از كودكان تيزهوش  و نخبه از همكلاسي هايشان  جدا مي شوند، اما برحسب تجربه روانشناسان، اين جداسازي اصلا خوب نيست و نسبتا رشد ساير توانمندي هاي افراد تيزهوش را كند مي كند.

پس در جمع بودن  و اجازه اظهارنظر مي تواند افراد تيزهوش را علاوه بر رشد بهره هوشي منجر به رشد هوش هيجاني كند.

به همين دليل معمولا توصيه مي شود:

▪ مواظب باشيد كودكان تيزهوشتان را دچار غرور كاذب نكنيد:

تحمل شكست از اين رو براي تيزهوشان سخت است چون به خاطر هوش و موفقيتشان همواره مورد تحسين جمع قرار گرفته اند، اين امر آنان را دچار غرور كاذب مي كند. غروري كه مانع ارتباط با دوستانشان  مي شود، نهايتا ادامه اين روند اين كودكان و نوجوانان را منزوي خواهد كرد.

▪ از پاسخ به سوالات او طفره نرويد:

كودكان و نوجوانان تيزهوش درباره موضوعات متفاوت سوالات زياد و متفاوتي  مي پرسند، سوالاتي كه اكثرا در حد  سن و سال آنها نيست، مي توانيد در پي پاسخ قانع كننده به آنان باشيد. در مدارس نيز معلمان بايد مراقب باشند تا با پاسخ هاي الكي و  سرسري افكار اين گونه كودكان را از مسير درست منحرف نكنند، اين كودكان و نوجوانان معمولا به زياده پرسي شناخته شده اند در حالي كه اين امر ويژگي اصلي بچه هاي تيزهوش است.

▪  نبايد سعي كنيد هر طور كه شده از فرزندانتان نابغه و تيزهوش بسازيد:

تا مي توانيد به دنبال پرورش استعدادهاي طبيعي در  او باشيد. اين مهم نيست كه كودكان ما تيزهوش باشند بلكه بايد استعدادهاي آنان متاثر از عوامل محيطي و امكاناتي كه برايشان فراهم مي كنيم، شكوفا شود. بسياري از والدين آرزو دارند  كه فرزندي تيزهوش داشته باشند، خيلي از پدر و مادر ها از با قبولي فرزندشان در آزمون هوش يك مدرسه و يا گرفتن اولين نمره۲۰ او را تيزهوش مي خوانند اما تيز هوشي در حد خاص بودن و در بزرگسالي به نخبه تبديل شدن، خصوصيتي ست كه شايد تنها يك درصد از مردم در جامعه به آن دسترسي داشته باشند.

تعدادي از مدارس و پيش دبستاني و مهدكودك هاي تيزهوشان تهران و حومه

اگر بخواهيم تعداد مدارس تيزهوشان را مشخص كنيم خيلي زياد هستند و اين زياد بودن مدارس تيزهوشان موجب مي شود كه افراد بتوانند كه نزديكترين محل به زندگي خود را با بهترين شرايط ممكن پذيرش شوند. پس بهترين كار براي انتخاب مدارس تيزهوشان يا واحد پيش دبستاني و مهدكودك براي فرزندان خود، دريافت اطلاعات لازم در اين باره مي باشد.

 

  • دبيرستان شهيد مدني
  • دبيرستان علامه حلي
  • دبيرستان فرزانگان تبريز
  • دبيرستان فرزانگان تهران
  • مركز آموزشي شهيد اژه‌اي
  • مركز آموزشي شهيد سلطاني كرج
  • مدرسه فرزانگان 7 متوسطه دوره اول تيزهوشان
  • مدرسه علامه حلي در مناطق مختلف تهران

  • پيش دبستاني و مهد كودك مدرسه رشد نو 
  • مدرسه منظومه خرد
  • مدرسه دي و ......-danesh
    اينستاگرامسامانه مشاوره تحصيلي درخت دانش

     

    راههاي ارتباطي با كارشناسان و مشاوران درخت دانش شامل:

    شماره تماس: 9099072943

    كانال تلگرام: http://t.me/derakhte





:: برچسب‌ها: مدارس تيزهوشان چه مدارسي هستند و تيزهوش كيست؟، ثبت نام آزمون مدارس تيزهوشان 98-99، ليست مدارس تيزهوشان تهران، مدارس تيزهوشان، از چه سني بايد شروع به آموزش تيزهوشان كرد؟، خصوصيات بارز دانش آموزان تيزهوشان، دبيرستان شهيد مدني، دبيرستان علامه حلي، دبيرستان فرزانگان تبريز، دبيرستان فرزانگان تهرانمركز آموزشي شهيد اژه‌اي، ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: